ေဆာင္းပါး၊ သံဃာ ့အာဇာနည္မ်ား ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရ၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ။


အဓမၼတရားကို အသက္ေပးအာခံခဲ့သူ အာဇာနည္အရွင္ျမတ္ ဦး၀ိစာရ

မိမိယံုၾကည္သက္၀င္ရာ ဘာသာ၊ သာသနာအတြက္ အသက္ေပးဆပ္၀ံ့သူ မိမိလူမ်ိဳးတို႔ မ
တရားမင္းလက္ေအာက္တြင္ ဘာသာ၊ သာသနာ အပါအ၀င္ လူေနမႈဘ၀ အဖက္ဖက္မွ
နိမ့္ပါးဆိုးရြားေနခ်ိန္တြင္ မိမိ၏ သီလ၊ သိကၡာကို ေစာင့္ထိန္းျပီး သာသနာႏွင့္လူမ်ိဳးအ
တြက္ အစာငတ္ခံကာ အဓမၼတရားကို အသက္ေပးအာခံခဲ့သူမွာ အာဇာနည္အရွင္ျမတ္
ဦး၀ိစာရပင္ျဖစ္သည္။
အက်င့္ထူးရွိသူ ဟု အဓိပၸာယ္ရေသာ ရဟန္းဘြဲ႔ပိုင္ရွင္ ဦး၀ိစာရကို ဦးျပားႏွင့္ ေဒၚဇလပ္တို႔
မွ မံုရြာခ႐ိုင္၊ ေခ်ာင္းဦးျမိဳ႕အပိုင္ ကမ္းနိမ့္ရြာတြင္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၅၀ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၈၈)
တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္ ၆ ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။
ဉာဏ္ရည္ထက္ျမတ္ျခင္း၊ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ရွိျခင္း၊ အမ်ားအက်ိဳးေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္းတို႔
ေၾကာင့္ ဦး၀ိစာရေလာင္းလ်ာ ေမာင္လွေက်ာ္သည္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ပထမ
အိမ္ေထာင္က်ခဲ့သည္။ အဆင္မေျပျဖစ္ျပီးေနာက္ ဒုတိယအိမ္ေထာင္ျပဳခဲ့ျပန္သည္။ သို႔
ေသာ္ လူ႔ေလာက၊ လူ႔ဘ၀ၾကီးကို ျငီးေငြ႔လွ်က္ ရဟန္းခံလိုေသာ ေမာင္လွေက်ာ္သည္ အ
သက္ ၂၃ ႏွစ္အရြယ္တြင္ မိဘမ်ားႏွင့္ ဇနီးသည္တို႔ကို ခြင့္ေတာင္းကာ ရဟန္းေဘာင္သို႔
၀င္ခဲ့သည္။
ဦး၀ိစာရ၏ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္သည္ ၁၂၈၀ ( ၁၉– ) ျပည့္တြင္ မႏၱေလးအိမ္ေတာ္ရာ
ဘုရားပြဲေတာ္ၾကီးသို႔ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး၊ မႏၱေလးရာဇ၀တ္၀န္ မစၥတာ စတီး၀ပ္ဆိုသူသည္
ေနာက္ပါပုလိပ္မ်ားျခံရံကာ ဘုရားရင္ျပင္ေပၚသို႔ ဖိနပ္ေျခနင္းမ်ားစီး၍ တတ္ေရာက္သည္
ကိုၾကံဳရျပီး ႏိုးၾကားခဲ့ရသည္။
ဦး၀ိစာရသည္ ၁၂၈၂ ( ၁၉– ) ေလာက္တြင္ ပခုကၠဴမွေန၍ သံဃာ့သမဂၢအဖြဲ႔သို႔၀င္ျပီး မ
လႈိင္၊ ပန္းအိုင္ နယ္တြင္ အစိုးရတို႔၏ ေျမအခြန္ေတာ္သစ္ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံေရးတရား
ေဟာၾကားခဲ့သည္။ အစိုးရအၾကည္အညိဳပ်က္ေအာင္ ေဟာေျပာမႈေၾကာင့္ဆိုကာ ဦး၀ိစာရ
ႏွင့္ ဦးပုည ကိုယ္ေတာ္ႏွစ္ပါးအား ေထာင္ဒဏ္ ( ၆ ) လစီ အျပစ္ေပးခဲ့ၾကသည္။
ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရသည္ ၁၉၂၆ မွ စတင္ကာ အဂၤလိပ္အစိုးရ၏ အာဏာဖီစံမႈ ဥပေဒပုဒ္မ
ျဖင့္ ေထာင္ဒဏ္အၾကိမ္ၾကိမ္အျပစ္ေပး ခံခဲ့ရသည္။ သာယာ၀တီေထာင္နဲ႔အက်ဥ္းက်ေန
စဥ္ ဦး၀ိစာရက ၁ ၊ ၂ ၊ ၁၉၂၇ ဥပုဥ္ေန႔တြင္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္တို႔၏ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္
ႏွင့္အညီ သိမ္တစ္ခုခုသို႔ ၾကြေရာက္ဥပုဥ္ျပဳႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေပးေစလိုေၾကာင္း အေရးပိုင္ထံသို႔
စာတစ္ေစာင္ေရးသားေပးပို႔လိုက္သည္။ အာဏာပိုင္တို႔က ခြင့္မျပဳခဲ့သျဖင့္ ဆြမ္းဘုန္းမေပး
ပဲ အစာငတ္ခံ ဆႏၵျပ အေရးဆိုေတာ့သည္။
အာဏာပိုင္တို႔က ရန္ကုန္ေထာင္ၾကီးသို႔ ပို႔ေဆာင္ခဲ့ျပီး ဦး၀ိစာရသည္ ဆက္လက္အစာငတ္
ခံ ဆႏၵျပခဲ့ရာ ရက္ေပါင္း ( ၄၀ ) ေျမာက္ေန႔တြင္မွ ေထာင္အာဏာပိုင္တို႔က ဥပုဥ္ျပဳခြင့္ကို
အေလ်ာ့ေပးလိုက္သျဖင့္ ဆြမ္းျပန္စားခဲ့သည္။ ၁၉၂၇ ေမလ တြင္ အင္းစိန္႐ံုးက ဆရာ
ေတာ္ကို အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ ၁ ႏွစ္နဲ႔ ၉ လ အျပစ္ေပးကာ ရန္ကုန္ေထာင္ၾကီးသို႔
ပို႔လိုက္သည္။ အက်ဥ္းသားျဖစ္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ သကၤန္းမ်ားခၽြတ္၍ ေထာင္၀တ္လဲရ
မည္ဟု ေထာင္အာဏာပိုင္မ်ားက ဆိုေသာအခါ ျငင္းဆန္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးအဂၤလိပ္အ
ရာရွိ ၄ ေယာက္၏ သကၤန္းဆြဲခၽြတ္ျခင္းကို ခံခဲ့ရေသာ္လည္း ေထာင္အ၀တ္အစားကို မ
၀တ္ပဲ ဗလာကိုယ္လံုးတီးသာ သီတင္းသံုးခဲ့သည္။
ဤကဲ့သို႔ သကၤန္းခၽြတ္ခံလိုက္ရေသာအခါ ဦး၀ိစာရသည္ မိစၦာအစိုးရတို႔ကား ဗမာျပည္ႏွင့္
လူမ်ိဳးတို႔ကို ၎တို႔၏ေျခေထာက္ေအာက္ ထား႐ံုအားမရေသးပဲ ဗုဒၶဘုရားရွင္တို႔၏ သာသ
နာေတာ္ၾကီးကိုပါ လက္ေတြ႔ဖ်က္ဆီးၾကေလသည္ တကားဟုဆိုကာ မ်က္ရည္မဆယ္ႏိုင္
ခ်ဳန္းပြဲခ် ငိုေၾကြးေတာ္မူခဲ့သည္။
သို႕ရာတြင္ မိစၦာအစိုးရတို႔သည္ ေထာင္အပ၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေရး ဥပေဒပုဒ္
မမ်ားျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား တရားမဲ့ ဖမ္းဆီး၊ အျပစ္ေပး႐ံုမက ေထာင္အတြင္း၌လည္း
ျမတ္စြာဘုရား ခြင့္ျပဳသတ္မွတ္ေပးအပ္ေတာ္မူေသာ ၀တ္႐ံုသကၤန္းကို အတင္းအဓမၼခၽြတ္၍
ထိပါးေစာ္ကားခံေနရျခင္းေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ၾကီးသည္ မၾကာခင္ ပ်က္ဆီးရေတာ့မည္။
ငါတို႕႔သည္ ဤသို႔ငိုေၾကြးေန႐ံုျဖင့္ သာသနာ့ဆူးရန္မ်ားသည္ သူု႔အလိုအေလ်ာက္ကင္းစင္
ကြယ္ေပ်ာက္သြားလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။
ေရွးသေရာအခါက ပါဋလိပုတ္ျပည္သား ရဟန္းသူျမတ္မ်ားသည္ သာသနာ့ေဘးရန္ အႏၱ
ရာယ္ၾကီး ဆိုက္ေရာက္လာေသာအခါ အသက္အေသခံကာ သာသနာေတာ္အတြက္ အ
သက္ေပးလွဴေတာ္မူခဲ့ၾကသည့္ ထံုးေဟာင္း သာဓကကို မ်ားစြာသတိရ ဆင္ျခင္မိသျဖင့္
ငါသည္လည္း ထိုနည္းတူစြာ အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာေတာ္ၾကီးအတြက္ အသက္စြန္႔လႊတ္
ေတာ့မည္။ ရန္သူ႔အလိုက် လူဖ်င္း၊ လူည့ံတို႔၏ ဓေလ့စ႐ိုက္ကဲ့သလို႔ အဓမၼမင္းတို႔အား ၀န္
ခ်ေတာင္းပန္ျခင္း၊ သာသနာ့တံခြန္သကၤန္းခၽြတ္၍ ေထာင္အ၀တ္လဲလွယ္ျခင္းကိုလည္း
ေကာင္း အေလ်ာ့ေပးအညံ့ခံ၍ ငါတစ္ကိုယ္တည္းအတြက္ လံုး၀မရွာၾကံလို။ မည္သို႔ပင္
ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ၾက၍ ကာယဒုကၡေ၀ဒနာကို ခံစားရပါေစ၊ ခႏၱီပါရမီကို ေဆာက္တည္၍
ဆြမ္းဘုန္းမေပးပဲ အသက္ဇီ၀ိန္ခ်ဳပ္သည္အထိ အားလံုးေသာ ေထာင္တြင္းေရာက္ သံဃာ
ေတာ္မ်ားႏွင့္ သာသနာေတာ္ၾကီး၏အက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႕ရွဳ၍ အစာငတ္ခံရန္ အဓိဌာန္ျပဳအံ့
ဟု စိတ္ပိုင္းျဖတ္ကာ ဆြမ္းမစားေတာ့ေပ။
အစားမစားပဲ ရက္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္လာသည့္အတြက္ ဦး၀ိစာရခင္ဗ်ာ ဂံုနီခင္းအိပ္ရာေပၚ
တြင္ ဗုန္းဗုန္းလဲေတာ့သည္။ ထို႔ေနာက္ဆရာေတာ္ကို တံတားေလးစိတ္ေရာဂါအထူးကု
ေဆး႐ံုသို႔ ၁၉၂၈ ေန႔တြင္ ပို႔လိုက္ျပီး နည္းေပါင္းစံုျဖင့္ ႏွိပ္စက္ညွင္းပန္း ဆဲေရးၾကသည္။
ထို႕႔ေနာက္ဆရာေတာ္အား သကၤန္းျပန္ေပးအပ္လိုက္ျပီး ၁၉၂၈ တြင္ အိႏၵိယျပည္ ေမဒနီ
ေထာင္သို႔ပို႔ခဲ့သည္။ ၁၈ ရက္ ၂ လ ၁၉၂၉ တြင္ ရန္ကုန္ေထာင္သို႔ ျပန္ပို႔ျပီး ေနာက္ပိုင္း ဆ
ရာေတာ္အား လႊတ္လိုက္သည္။
မဟတၱမဂႏၷီၾကီး၏ အၾကံေပးတို္က္တြန္းခ်က္ႏွင့္ အိႏၵိယအမ်ိဳးသားကြန္ဂရက္ၾကီးမွ ေဆး
၀ါးကုသေပးရန္ စီစဥ္ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ ဦး၀ိစာရသည္ ၆ ရက္ ၄ လ ၁၉၂၉ တြင္ အိႏၵိယ
သို႔ၾကြရန္ သေဘၤာဆိပ္အဆင္းတြင္ သံုးခြျမိဳ႕၌ ေဟာေျပာေသာတရားမ်ားသည္ အစိုးရ
အၾကည္ညိဳပ်က္ေစေသာေၾကာင့္ ပုဒ္မ ၁၂၄ ( က ) အရ တတိယအၾကိမ္ အဖမ္းခံရျပန္
သည္။
ရန္ကုန္ေထာင္တြင္ အက်ဥ္းက်ခိုက္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကိုထားေလ့ရွိေသာ အထူးခန္း၌
ေနခြင့္ျပဳရန္ေတာင္းဆိုရာမရသျဖင့္ အစာငတ္ခံဆႏၵျပခဲ့ျပန္သည္။ ေထာင္အာဏာပိုင္မ်ား
မွတစ္ဆင့္ ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံထံသို႔ ထပ္မံ၍ေတာင္းဆိုခ်က္ ၃ ခ်က္ကို ေတာင္းဆိုလိုက္
သည္။ ၎တို႔မွာ – – –
( ၁ ) ေထာင္ဒဏ္အျပစ္ေပးခံရေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သကၤန္း၀တ္ခြင့္ေပးရန္
( ၂ ) ေထာင္အတြင္း၌ ၀ိနည္းေတာ္အရ တစ္လ ၂ ၾကိမ္ ဥပုဥ္ေန႔တိုင္း ဥပုဥ္ျပဳခြင့္ေပးရန္
( ၃ ) ႏိုင္ငံေရးရာကိစၥမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ေထာင္အတြင္းေရာက္ ရဟန္းမ်ားအား ထိုက္
တန္ေသာသတင္းသံုးခြင့္ျပဳရန္ တို႔ျဖစ္သည္။
သို႕ေသာ္အာဏာပိုင္တို႔က မလိုက္ေလ်ာခဲ့သျဖင့္ ဆရာေတာ္သည္ ရဟန္းတို႔ေဆာက္
တည္အပ္ေသာ ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလ ပ်က္ဆီးမည္ကို စိုးရိမ္၍ အသက္ကို အေသခံျခင္း
ကသာ ျမတ္သည္ဟု ဆံုးျဖတ္ျပီး အစာငတ္ခံကာ သပိတ္ေမွာက္ခဲျ့ပန္သည္။
ဆရာေတာ္အမႈကို ႐ံုးတင္ေသာေန႔ ၁၈ ရက္ ၆ လ ၁၉၂၉ တြင္ ဆရာေတာ္ဆြမ္းဘုန္းမေပး
သည္မွာ ၈၁ ရက္ရွိျပီျဖစ္၍ မထႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဟံသာ၀တီစက္ရွင္ တရားသူၾကီးသည္
ေထာင္အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ကာ ဦး၀ိစာရအား တစ္ကၽြန္းပို႔အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ ၆
ႏွစ္ အျပစ္ေပးလိုက္သည္။ သကၤန္းကိုအတင္းခၽြတ္ယူၾကသျဖင့္ ခါးတြင္အ၀တ္မရွိသာ ပက္
လက္သာ သတင္းသံုးေနခဲ့ရရွာသည္။
ဦး၀ိစာရႏွင့္ပတ္သက္၍ သိရွိရန္ ၁၇ ရက္ ၈ လ ၁၉၂၉ ေန႔တြင္ ၀ံသာႏုသတင္းစာတိုက္မွ
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ေထာင္အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ၾကေသာအခါ အ႐ိုးႏွင့္အေရ
မွ်သာက်န္၍ အားအင္လံုး၀ကုန္ခမ္းေနေသာ ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရကို ေတြ႔ရ၍ အလြန္ စိတ္
ထိခိုက္ တုန္လႈပ္ခဲ့ရသည္။
၀ံသာႏုသတင္းစာတိုက္မွတကာမ်ားကို ဆရာေတာ္က ပက္လက္ေနရာမွမိန္႔ၾကားရာတြင္ –
သာသနာေတာ္အေရးအခြင့္အတြက္ ပါဋလိပုတ္ျပည္ ရဟန္းေတာ္မ်ား အသက္စြန္႔လႊတ္
ေတာ္မူခဲ့ၾကဖူးသည့္ လမ္းစဥ္အတိုင္း ငါတို႕သည္လည္း အသက္စြန္႔လႊတ္၍ ျမတ္ေသာ
အဓိဌာန္ပါရမီကို ျပည့္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာက္တည္လ်က္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုအ
တိုင္းဆိုလွ်င္ ဥပုသ္ ၂ ပတ္မွ်သာ ငါ၏အသက္ႏွင့္ခႏၶာတြဲရွိေနႏိုင္ေတာ့မည္။ သာသနာ
ေတာ္၏ မ်က္ႏွာကိုေထာက္ထား၍ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ၊ ပညာအတြက္ ၾကိဳးစား
ေဆာက္ရြက္ၾကပါ – ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
၀ံသာႏုသတင္းစာမွ ၎တို႔ေတြ႔ျမင္ၾကားသိခဲ့ရသမွ်ကို တိုင္းျပည္သို႔ ျပန္လည္အသိေပး
ေရးသားတင္ျပခဲ့သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္အပါအ၀င္ ရဟန္းရွင္လူမ်ားအားလံုး မခံမရပ္ျဖစ္လာ
ၾကသည္။
ရန္ကုန္အက်ဥ္းေထာင္အတြင္း ဆြမ္းမသံုးေဆာင္ပဲ ေနခဲ့သည္မွာ ရက္ေပါင္း ၁၄၀ ေက်ာ္
ၾကာျပီးျဖစ္၍ ေ၀ဒနာအျပင္းအထန္ ခံစားရသည္ဟု သတင္းရ၍ အထူးသံဃာ့အက်ိဳး
ေဆာင္ တာ၀န္ခံ တြံေတးေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးေကတုႏွင့္အတူ ဦးစိုးသိန္း ( ဂ်ီစီဘီေအ )
ႏွင့္ အာလံဦးလာဘတို႕သည္ ေထာင္အတြင္း ၀င္ေရာက္ၾကည္ညိဳခြင့္ရခဲ့သည္။
ဦးေကတုႏွင့္ ဦးလာဘတို႕သည္ မျမင္ရက္ မၾကည့္ရက္ႏိုင္ေအာင္ ပံုပန္းသ႑ာန္ ယိုယြင္း
ပ်က္ဆီးေနရွာျပီျဖစ္ေသာ ဦး၀ိစာရ၏ နားအနီးကပ္၍ တပည့္ေတာ္တို႔ လာေရာက္ၾကည့္႐ွဳ ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားရာ မ်က္လံုးအိမ္ကို အႏိုင္ႏိုင္ဖြင့္ကာ အားယူ၍ ေလသံတိုးတိုးျဖင့္
မ်က္…. မွန္… အ… လွဴ… ခံ …. ပါ။ သဗၺအာပတၱိ …. ေယာ … အာ …. ေရာ …. စ …
ယာ…. မိ …။ တိုင္း …. ျပည္ … ကို …. လိမ္ …. မာ … ရစ္ … ၾက …. ပါ … လို႔ …. မွာ…
ၾကား… လိုက္ … ပါ … တယ္ – ဟု ေနာက္ဆံုးမိန္႔ၾကားခဲ့ပါတယ္။
အရွင္ျမတ္ဦး၀ိစာရသည္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ၀ိနည္းသိကၡာပုတ္ႏွင့္အညီ ရသင့္
ရထိုက္ေသာ ေထာင္တြင္း အခြင့္အေရးမ်ားကို အာဇာနည္ပီပီ ဇြဲၾကီးၾကီးျဖင့္ ရက္လ ရွည္
ၾကာစြာ အစာငတ္ခံတိုက္ပြဲ၀င္ေနရာမွ ၁၆၆ ရက္ေျမာက္ေသာ ၁၉ ရက္ ၉ လ ၁၉၂၉ ၊
ၾကာသပေတးေန႔ည ၈ နာရီ ၂၀ မိနစ္အခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္ေထာင္ၾကီးအတြင္း၌ ျပန္လြန္
ေတာ္မူခဲ့သည္။
သက္ေတာ္ ၄၁ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားေထာက္တြင္းအခြင့္အေရးအတြက္ အစာ
ငတ္ခံကာ ဆႏၵျပရင္း ကံေတာ္ကုန္ရွာေသာ ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရ၏ ႐ုပ္ကလာပ္ကို ၈ ရက္
၂ လ ၁၉၃၀ ညေန ၄ နာရီခြဲတြင္ ေရႊတိဂံုဘုရားအနီး ကန္ေတာ္မင္ ပန္းျခံ၌ သၿဂႍဳလ္ပူေဇာ္
ခဲ့ရာ ရဟန္းရွင္လူ ၁ သိန္းေက်ာ္ လာေရာက္ဂါ၀ရျပဳခဲ့ၾကသည္။
ဦး၀ိစာရအထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တိုင္တည္ေဆာက္ထားပံုမွာ ဦး၀ိစာရ၏ အလိုဆႏၵႏွင့္
အညီ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးသေကၤတအျဖစ္ ေပၚလြင္ထင္ရွားေစမည့္ စုစည္း
ခ်ည္ေႏွာင္ထားေသာ ထင္းစည္းပံုသ႑ာန္ပင္ျဖစ္သည္။ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂
ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ အာဇာနည္ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရအထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တိုင္
ႏွင့္ ေၾကး႐ုပ္ဖြင့္ပြဲအခမ္းအနားသို႔ ထိုစဥ္က စစ္၀န္ၾကီးျဖစ္ေနေသာ အမ်ိဳးသားေခါင္း
ေဆာင္ၾကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ တတ္ေရာက္ ဂုဏ္ျပဳဂါ၀ရျပဳခဲ့သည္။
စစ္၀န္ၾကီးဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ဂုဏ္ျပဳမိန္႔ခြန္းတြင္ – ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ မဂၤလာတရားေတာ္
အရ ပူေဇာ္ထိုက္သူကိုပူေဇာ္ရမည္ဆိုသည့္အတိုင္း ပူေဇာ္သကာယျပဳၾကျခင္းသာျဖစ္
ေၾကာင္း၊ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ဤသို႔လာေရာက္ပူေဇာ္ျခင္းမွာလည္း အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္၏ အႏိုင္မခံ
အ႐ွံဳးမေပးလိုစိတ္၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ အျမဳေတစိတ္မ်ားကို ခ်ီးက်ဳးပူေဇာ္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊
အရွင္ဦး၀ိစာရသည္ အသက္စြန္႔လႊတ္စဥ္အခါက အေဖာ္မပါ တစ္ကိုယ္တည္းသာျဖစ္
ေၾကာင္း။
အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးတို႔ အုပ္စိုးမႈကို ယခုကဲ့သို႔ ပ်က္ဆီးဆံုးပါးသြားလိမ့္မည္ဟု မည္သူမွ် မထင္
ၾက၍ အဂၤလိပ္မ်ားအား မည္သို႔မွ် ဆန္႔က်င္ဘက္မျပဳ၀ံ့ေသာအခ်ိန္အခါတြင္ အရွင္ဦး၀ိစာရ
ကိုယ္ေတာ္ၾကီးတစ္ပါးတည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ျပီး မည္သူခ်ီးမြမ္းခ်ီးမြမ္း၊ မည္သူကဲ့ရဲ႕႔ကဲ့ရဲ႕
ဘာကိုမွ် ဂ႐ုမစိုက္ပဲ ငါလိုခ်င္တာမရရင္ အသက္အေသခံမယ္ဆိုတဲ့ အာဇာနည္စိတ္ကို
ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ယခုအခါမွာလည္း ကၽြႏု္ပ္တို႕ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္အတြက္ အရွင္ဦး၀ိစာရကဲ့သို႔ စိတ္ဓါတ္မ်ိဳး
ေမြးျမဴၾကဖို႔ အလြန္အေရးၾကီးေၾကာင္း၊ ယခုအခါ အစစအရာရာရွားပါးေၾကာင္း ေနေရး၊
စားေရး၊ သြားေရး၊ လာေရး အလြန္ခက္ခဲေၾကာင္း။
သို႔ေသာ္လည္း ၎အခက္အခဲမ်ားကို ဂ႐ုမစိုက္ပဲ လြတ္လပ္ေရးၾကီးအတြက္ အ႐ိုးေၾက
ေၾက အေရခမ္းခမ္း တစ္ေယာက္တည္းက်န္က်န္ အသက္အေသခံၾကိဳးစားၾကရမည္ဟု
စိတ္ႏွလံုးဒုန္းဒုန္းခ်ျပီး အရွင္ဦး၀ိစာရကဲ့သို႔ အာဇာနည္အျမဳေတစိတ္ဓါတ္ကို ယေန႔မွစ၍
ေမြးျမဴၾကေစလိုေၾကာင္း မိန္္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။
အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာအတြက္ ဇြဲသတၱိရွိရွိျဖင့္ အသက္အေသခံကာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ရဲျပီး
တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ေသာ အာဇာနည္ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရ၏ စိတ္ဓါတ္မ်ိဳး၊ ဓိတ္ဓါတ္ကား ယေန႔
ေခတ္ အဓမၼအာဏာရွင္တို႔အုပ္စိုးရာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ ရဟန္း၊ ရွင္ ၊ လူ၊ ေက်ာင္းသား
အားလံုးအတြက္ အာဇာနည္အျမဳေတစိတ္ဓါတ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ နမူနာယူဖြယ္၊ ဂုဏ္ယူဖြယ္
ပင္ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
——————————————————————————————-
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ

ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမသည္ (၁၉၁၁) ခုႏွစ္မွစ၍ ““သူ႔ကၽြန္မခံလိုၿပီ””ဟု ဇာတိ ေသြး၊ ဇာတိမာန္ထက္သန္စြာျဖင့္ အမ်ိဳး ဂုဏ္၊ ဇာတိဂုဏ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္ခဲ႔ေသာ ေက်းဇူးရွင္ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေပသည္။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ဦးစြာ ပထမ ျမန္မာျပည္သူလူထုႀကီးတစ္ရပ္ လံုးအား စတင္တပ္လွန္႔လံႈ႔ေဆာ္ ႏိုးၾကား ထႂကြေစခဲ႔သည့္ တစ္ဦးတည္းေသာမ်ိဳး ခ်စ္ဘုန္းႀကီးတစ္ပါးလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေခတ္၊ ထိုအခါက နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီအစိုး ရပီပီ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္ဆိုး၏ အလြန္အမင္းတရားမဲ့မႈႏွင့္ခက္ထန္ၾကမ္း ၾကဳတ္မႈတို႔ေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေပၚျပေပၚတို႔ႏွင့္ ေက်းလက္ေတာရြာမ်ားပါမက်န္ တုတ္ တုတ္မွ် မလႈပ္၀ံ႔၊ မဟ၀ံ႔ေလာက္ေအာင္ ေၾကာက္ရြံ႕႐ိုေသေနၾကရသည္အထိ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ ပ်က္ျပားအား နည္းေနခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေလသည္။ သာမာန္ ၿမိဳ႕ေနလူတန္းစားမ်ားႏွင့္ ေတာ ေနေတာင္သူလယ္သမား၊ ဆင္းရဲသား တုိ႔အဖို႔ မဆိုထားဘိ (၁၉၁၆)ခုႏွစ္ အတြင္း ““အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာ၊ ပညာ”” ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္ျဖင့္ တက္ တက္ႂကြႂကြ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ႔ၾကသည့္ ေခတ္ပညာတတ္ လူငယ္တစ္စုတုိ႔၏  ဗုဒ္ၶဘာသာ ကလ်ာဏယု၀ အသင္း (႔ၾႀဗ) ကဲ႔သို႔ေသာအသင္းအပင္းတို႔ ၌ပင္ အစည္းအေ၀းက်င္းပျပဳလုပ္သည့္ အခါတိုင္း ““အရွင္အဂၤလိပ္အစိုးရႏွင့္ တကြ ေဂ်ာ့ဘုရင္ ဧကရာဇ္မင္းျမတ္ႏွင့္ ေမရီမိဖုရားႀကီးတို႔အား ဘုန္းေတာ္ႀကီး၍ သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ရွည္ေစေၾကာင္း”” ဆုေတာင္း ပ႒နာျပဳလ်က္ေနၾကေသး သည့္အခ်ိန္ကာလလည္းျဖစ္ေပသည္။
ထိုနည္းတူစြာပင္ စာသင္ေက်ာင္း တို႔၌ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ေက်ာင္း တက္၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တိုင္း ေဂ်ာ့ဘုရင္ ႏွင့္ ေမရီမိဖုရားႀကီးတို႔အား ရည္စူး၍ ““ေအာင္ဆုၾသဘာ၊ မဂၤလာျဖင့္၊ ဆယ္ျဖာ လက္ေျမႇာက္၊ ဆက္ခါေလွ်ာက္လိမ့္”” အစခ်ီေသာ ေမတ္ၱာပို႔ဆုေတာင္းရတုကို သံၿပိဳင္ဟစ္ေအာ္ ဆိုေစခဲ႔သည္။ မင္းမႈ ထမ္းမွန္သမွ် အျဖဴ၊ အမဲမေရြး ႀကီးသည္၊ ငယ္သည္မဟူ ဘုရားထူးခံရဘ၀အျဖစ္ သို႔ေရာက္ရွိေနၾကရသည္အထိ တန္ခိုး ရွိန္ေစာ္ ႀကီးမားေနခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။
တိုင္းျပည္ႏွင့္အ၀ွမ္း ထိုမွ်ေလာက္ ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္ ေခါင္းပါးခ်ိဳ႕တဲ႔ ေနသည္ႏွင့္အမွ် ကၽြန္သက္ရွည္သည္ ထက္ရွည္ေစမည့္ အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ ေရာက္အံ႔ဆဲဆဲ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ ကိုယ္ေတာ္ႀကီးသည္ သူမတူေအာင္ ထူးကဲေသာ သူရသတ္ၱိျဖင့္ တစ္မ်ိဳးသား လံုးအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလုိနီ ဆန္႔က်င္ေရး၊ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးတိုက္ ပြဲ စစ္မ်က္ႏွာကို ဖြင့္၍ သူရဲေကာင္းပီသ စြာ တပ္ဦးမွ မားမားမတ္မတ္ရပ္လ်က္ မေနမနားလွည့္လည္ေဟာေျပာေရးသား လံႈ႕ေဆာ္စည္း႐ံုးခဲ႔မႈေၾကာင့္ သံဃာ့သမဂ္ၢီ အဖြဲ႕မ်ားဦးေဆာင္ေသာ (ဂ်ီ၊ စီ၊ ဘီ၊ ေအ) ျမန္မာအသင္းမ်ားႏွင့္ ကုမ္ၼာရီအမ်ိဳးသမီး အသင္းမ်ား၏ ၀ံသာႏုလုပ္ငန္းမ်ားသည္ တိုင္းျပည္ တစ္၀ွမ္းလံုး ေနရာမလပ္ ႏိုးၾကားလႈပ္ရွားခဲ႔ေလသည္။
၁၉၃၀ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာစံဦးေဆာင္ ေသာေတာင္သူလယ္သမားတို႔၏ ပုန္ကန္ မႈႀကီးသည္ပင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ၏ ေခါင္းေဆာင္မႈမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ၊ စည္း႐ံုးေရးၾသဇာတို႔၏  အထြဋ္အထိပ္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆယံုၾကည္ ႏိုင္ေလသည္။သို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ႀကီး ၏ ေက်းဇူးတရားကို အဘယ္မွာကၽြႏု္ပ္ တို႔ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား လစ္လ်ဴ႐ႈ ႏိုင္ပါမည္နည္း။
ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမသည္ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္တို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ ၍လည္း ရစရာမရွိေအာင္အျပင္းအထန္  ႐ံႈခ်ပုတ္ခတ္ေဟာေျပာရာတြင္ ““လိပ္””ဆို လွ်င္ ဘာလိပ္မွ က်က္သေရမဂၤလာမရွိ ဘူး ““လိပ္””ကိုပယ္ႏိုင္၊ စြန္႔ႏိုင္မွ ဦးပၪ္ၥင္း တို႔ ျမန္မာေတြညီၫြတ္မယ္။ လြတ္လပ္ မယ္၊ ခ်မ္းသာမယ္၊ အမ်ိဳးဘာသာ၊သာ  သနာေတာ္ႀကီး စည္ပင္၀ေျပာမယ္။ ဒကာမႀကီးတို႔ရဲ႕ ဆိုကာမွ်ႏွင့္တရားပြဲသို႔ ေရာက္ရွိေနၾကသူ အမ်ိဳးသမီးပရိသတ္ ႀကီးသည္ မဆိုင္းမတြသူတို႔၏ေခါင္းေပၚ မွ လိပ္ခြံဘီးမ်ားစြာတို႔ကို ခၽြတ္ယူခ်ိဳးဖ်က္ စြန္႔ပစ္ခဲ႔ၾကသည္။ ထိုမွ်ေလာက္ပင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမအေပၚတြင္ၾကည္ညိဳ ေလးစားမႈ၊ ယံုၾကည္အားထားမႈ၊ ခ်စ္ခင္ ျမတ္ႏိုးမႈ ႀကီးမားလြန္းလွေပသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ ကိုယ္ေတာ္ႀကီးသည္ ျမန္မာတစ္မ်ိဳးသား လံုး၏ ေက်းဇူးရွင္ဟု လည္းေကာင္း၊ ကို လိုနီဆန္႔က်င္ေရးတပ္ဦး၏ အႀကီးအမွဴး စစ္သူႀကီးဟုလည္းေကာင္း၊ ျမန္မာ့လြတ္ လပ္ေရး မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ဟုလည္း ေကာင္း၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးစာရင္း၀င္ အမွတ္(၁) ပုဂိ္ၢဳလ္ႀကီးဟုလည္းေကာင္း မွတ္ယူထုိက္ေပသည္။ ေျမာက္မ်ားစြာ ေသာ ဂုဏ္ထူး၀ိေသသအေပါင္တို႔ကို ခံယူထိုက္ေအာင္ တစ္သက္တာပတ္လံုး ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔လႊတ္၍ အနစ္နာအပင္ပန္း ခံကာ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ိဳးအတြက္ စြန္႔ စားႀကိဳးပမ္းခဲ႔မႈမ်ားေၾကာင့္ ကိုလိုနီေခတ္ ဦး ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းတြင္ ပထမဆံုး စာမ်က္ႏွာမွ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ထည့္ သြင္းအသိအမွတ္ျပဳ၍ ေမာ္ကြန္းထိုးခဲ႔ရ သည္မဟုတ္ပါလား။
၁၉၃၅ ခုႏွစ္ (၉၁)ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ခံရန္ က်င္းပေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ အတြက္ ၅ ပြင့္ဆိုင္ႏိုင္ငံေရးသမားအခ်ိဳ႕ သည္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမအား အိႏ္ၵိယ ျပည္မွေလယာဥ္ပ်ံျဖင့္ လွည့္ပတ္ပင့္ ေဆာင္လာၿပီးေနာက္ မဲဆြယ္တရား ေဟာေျပာေပးရန္အသံုးခ်ခဲ႔ၾကသည္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ၏ ၾသဇာအရွိန္အ၀ါ ျဖင့္ ၅ ပြင့္ဆိုင္အဖြဲ႕သည္ အမတ္ဦးေရ (၄၅)ေယာက္ရရွိ၍ အင္အားအႀကီးမား ဆံုးေသာ ပါတီႀကီးအျဖစ္ ဥပေဒျပဳလႊတ္ ေတာ္သို႔ေရာက္ရွိသည္အထိ အျမတ္ ထုတ္ယူခဲ႔ၾကၿပီးေနာက္ ဘုရားၿပီး ျငမ္း ဖ်က္ဆိုသကဲ႔သုိ႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမအား စြန္႔ပစ္လိုက္ၾကေလသည္။ ထိုစဥ္က (၉၁)ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ပထမ ေဒါက္တာဘေမာ္၊ ေနာက္ဦးပု၊ ေနာက္ ဦးေစာတို႔က နန္းရင္း၀န္ရာထူးကို တစ္ ဆင့္စီယူ၍ လုပ္ကိုင္ေနၾကစဥ္မွာပင္ ဒုတိယကမ္ၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္ေလသည္။
ႏိုင္ငံေရးဂိုဏ္းဂဏ ကြဲျပားၾကေသာ အခါတစ္ဘက္ႏွင့္ တစ္ဘက္ ျပင္းစြာ စြပ္စြဲေ၀ဖန္တတ္ၾကရာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတ္ၱမသည္ ကာလကတ္ၱားတြင္ေနထိုင္ စဥ္က မိန္းမယူထားသေယာင္သတင္းစာ အခ်ိဳ႕က စြပ္စြဲေရးသားျခင္းကိုပင္ ခံခဲ႔ရ ေသး၏။ သုိ႔ေသာ္ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ ကား ႐ွဴး႐ွဴးရွားရွား ေဒါသမထြက္။ ဘုရားသည္ပင္လွ်င္ စိၪ္ၥမာနမိန္းမယုတ္ ၏ စြပ္စြဲျခင္းကိုခံခဲ႔ရဖူးပါသည္။ မည္သူ ကမည္သို႔ပင္ စြပ္စြဲေစကာမူ ဆရာေတာ္ သည္ ထိုစကားကို ပုဂ္ၢလဓိဌာန္ျဖင့္ ျပန္ လည္၍ ေခ်ပျခင္းကိုကားမျပဳ။ ထိုသူႏွင့္ တကြအမ်ားပရိသတ္က ခ်င့္ခ်င့္ခ်ိန္ခ်ိန္ ႏွင့္ယံုမွားျခင္းမျဖစ္ရေလေအာင္ ဓမ္ၼဓိဌာန္ေျဖရွင္းခ်က္ ထုတ္သည္ကိုေတြ႕ ရသည္။ သူကိုယ္တိုင္က ““ဦးဥတ္ၱမ အေၾကာင္း””ဟု စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုေရး ၿပီးထုတ္ေ၀ရာ ႏိုင္ငံေရးတရားေဟာစက ပုသိမ္နယ္ေက်ာင္းကုန္းတြင္ သူေဌးတစ္ ေယာက္၏ အိမ္အေပၚထပ္တြင္ သီတင္း သံုး၏။ထိုသူေဌးတြင္သမီးပ်ိဳတစ္ေယာက္ ရွိရာ သူေဌးက သူသမီးကိုလူထြက္ၿပီးယူ ပါ။ စည္းစိမ္ပါပံုအပ္မည္ဟုေျပာ၏။ ထို ငယ္စဥ္ကပင္လွ်င္ေလာကီကာမစည္းစိမ္ ကို မစင္ဘင္ပုတ္ကဲ႔သို႔ စြန္႔ပစ္လာခဲ႔ပံုကို တရားဓမ္ၼျပ၍ ေရးသားထားသည္။ ထိုသူေဌး၏ နာမည္နာမကိုပင္ ေရးသား ေဖာ္ျပရာ ထိုသုိ႔ထုတ္ေဖာ္ ေရးသား ျခင္းျဖင့္ မဟုတ္မမွန္လွ်င္ ဆိုင္ရာတို႔က တရားစြဲဆိုျခင္း၊ ျငင္းကြယ္ျခင္းျပဳၾက မည္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က မျငင္းခဲ႔ၾကေပ။
သည္းခံျခင္း၌ ဆရာေတာ္သည္ နည္းယူေလာက္ေပသည္။ တစ္ခါက ကာလကတ္ၱားတြင္ ျမန္မာျပည္မွ ေရွာင္ တိမ္းသြားၿပီး စားေပါက္ပြင့္ေနေသာ လူ တစ္ေယာက္၏သတင္းကိုသူရိယသတင္း စာသို႔ ေရးေပးဖူး၍ ထိုသူက ရန္ရွာၿပီး ႐ိုက္နက္ျခင္းကိုခံခဲ႔ရသည္။ ဂ်ပန္မွအျပန္ ဘံုေဘၿမိဳ႕မီးရထားဘူတာတြင္ ျမန္မာ ျပည္မွေျပာင္းသြားေသာ မ်က္ႏွာျဖဴရာ ဇ၀တ္၀န္ေထာက္တစ္ေယာက္က ““ေဟ႔ ေကာင္””ဟူ၍ ဗမာစကားျဖင့္ ႐ိုင္းျပစြာ ေခၚ၏။ ဆရာေတာ္က ဘံုေဘအေရးပိုင္ ႏွင့္ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာေနဆဲျဖစ္ရာ အေရးပိုင္ကနားမလည္၍ ဘာေျပာတာ လဲဟု ဦးဥတ္ၱမကိုေမးရာ၊ ဆရာေတာ္က ““ေဟ႔ေကာင္””ဆိုတာ တိရစ္ၦာန္ကိုသံုးစြဲ တဲ႔စကားဟု ေျဖရွင္းျပရ၏။ အေရးပိုင္ က ရာဇ၀တ္၀န္ကို ဘာေၾကာင့္ဤသို႔ ေခၚရသလဲ၊ ထြက္သြားလိုက္ဟု ေမာင္း ထုတ္မွ ရာဇ၀တ္၀န္ထြက္သြားသည္ဟု သိရ၏။
ဆရာေတာ္သည္ မကြယ္လြန္မီ မတ္တတ္နာျဖင့္ အေတာ္ပင္ဦးေႏွာက္ အင္အား၊ လူအင္အားခ်ိဳ႕တဲ႔ေနရာ ရန္ ကုန္ၿမိဳ႕ထဲတြင္ စိတ္မႏွံ႕သူတစ္ဦးကဲ႔သု႔ိ သြားလာေနတတ္၏။သို႔ေသာ္စိတ္ကား ေဖာက္ျပန္သည္ဟူ၍မဆိုသာ။ စကား ေျပာဆိုသည့္အခါ တစ္ခုမွ် ခၽြတ္ယြင္း ေသာစကားမပါေပ။ အားနည္းသည့္ လက္ၡဏာကိုသာေတြ႕ရွိရဖူးေၾကာင္းသိရွိ ရသည္။ ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာ အခါ၌ပင္ ယိုကိုဟားမားစပီစီဘဏ္တိုက္ ၌ သူပုိင္ရန္ပံုေငြ ယန္ ၂၀,၀၀၀မွ်ရွိသည္။ ထိုအခါက ျမန္မာေငြ (၂၅,၀၀၀)မွ်တန္ ေသးသည္ဟု သိရ၏။ ေငြကိုေရလိုသံုး ႏိုင္ေသာ္လည္း ထိုေငြျဖင့္ က်န္းမာလွ်င္ ႏိုင္ငံျခားသို႔သြားေရာက္သာသနာျပဳရန္ ရည္ရြယ္၍ တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ ကိုယ္က်ိဳး အတြက္ မသံုးဘဲ ဆြမ္းပင့္ေကၽြးမည့္သူ မရွိလွ်င္ အငတ္ခံသည္အထိ ေခၽြတာ ၿခိဳးၿခံၿပီး မိမိကိုယ္ကုိပင္ ဆင္းရဲခံသည္။ သို႔အတြက္ ဆရာေတာ္၏ ကိုယ္က်င့္တ ရားမွာစိုးစဥ္မွ် ယံုမွားစရာမရွိေပ။
သုိ႔ႏွင့္ပင္ဆရာေတာ္သည္ သြားရင္း လာရင္းအားနည္း၍ တစ္ခါတစ္ရံလဲက် ၏။ ေတြ႕ေသာသူမ်ားက ေပြ႕ထူၿပီး ေဆး ႐ံုပို႔ရသည္။ ၿငိမ္ၿငိမ္ေနလွ်င္ သူ၏ေရာဂါ ပိုဆိုးမည္ဟု ဘယ္ေသာအခါမွ် အနား မေနဘဲ လမ္းေလွ်ာက္၍သာေနသည္ကို ေတြ႕ရ၏။
ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ခဲ႔ေသာ တက္ႂကြသည့္ႏိုင္ငံေရးစိတ္ဓာတ္ မ်ားမွ ဆက္သြယ္၍ ၁၂၉၂ ခုႏွစ္တြင္ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးအမည္ျဖင့္သခင္ပါ တီေပၚလာ၏။ ထိုအခါမွစ၍ သခင္ ဘေသာင္းႏွင့္ ဗမာ့ေခတ္ဦးခင္တို႔ သခင္ တစ္စုသည္ ၀ိုင္၊ အမ္၊ ဘီ၊ ေအဆရာ တင္ေရးသားေသာ ““တို႔ဗမာသီခ်င္း””ကို လက္သီးလက္ေမာင္းတန္း၍ စတင္သီဆို လာၾက၏။ လူငယ္မ်ား၏တက္ႂကြေန ေသာစိတ္ဓာတ္ကို ရဲစိတ္ရဲေသြးထပ္မံ ျဖည့္စြက္ေပးၾကသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ တို႔ဗမာသခင္ဟူ၍ ေက်ာင္းသားအမ်ား ကဦးေဆာင္ၿပီးစည္း႐ံုးၾကရာ၁၉၃၆ခုႏွစ္ ၌ေကာလိပ္သပိတ္မွစ၍ေအာင္ေက်ာ္ ေသရၿပီးေနာက္ တို႔ဗမာသခင္တို႔၏ အထူးတက္ႂကြေသာအစိတ္အပိုင္းတြင္ အၿမဲေခါင္းေဆာင္၍ပါ၀င္ကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းႏွင့္ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္တို႔ ဂ်ပန္ သို႔ထြက္သြားၿပီး ဒုတိယကမ္ၻာစစ္တည္း ဟူေသာအခါေကာင္းကိုယူ၍ ဂ်ပန္ႏွင့္ ပူးေပါင္းလ်က္ အဂၤလိပ္ကိုေတာ္လွန္၏။ ေနာက္အဂၤလိပ္ႏွင့္ပူးေပါင္းၿပီး ဂ်ပန္ကို တိုက္၏။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့ရာ ထိုအဆင့္ဆင့္ေသာ ေတာ္လွန္ ေရးတုိ႔တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမ၏ ပထမ ဦးဆံုးေသာစိတ္ဓာတ္ေတာ္လွန္ေရးက အေၾကာင္းရင္းခံသည္မွာ မလြဲေၾကာင္း ပါလီမန္လႊတ္ေတာ္အရပ္ရပ္မွာပင္ ထုတ္ ေဖာ္စကားဆိုထားၾကၿပီျဖစ္သည္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၉) ရက္ (၁၃၀၁ ခုႏွစ္ ၀ါေခါင္လဆုတ္ ၁၁ ရက္)ေန႔တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတ္ၱမသည္ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီး၌ ဘ၀နတ္ထံပ်ံလြန္ ေတာ္မူရာ ပ်ံေတာ္မူ၍ ႏွစ္ရက္ၾကာၿပီး ေနာက္ စက္တင္ဘာလ (၁၁)ရက္ေန႔ တြင္က်င္းပေသာ ျမန္မာျပည္ေအာက္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း၌ အမတ္မ်ား အားလံုး၀မ္းနည္းသည့္အထိမ္းအမွတ္ ျဖင့္ (၅) မိနစ္ရပ္နားၿပီး အ႐ိုအေသျပဳ ၾကသည္။ သက္ဆိုင္ရာေဆြမ်ိဳးမ်ားသို႔ လႊတ္ေတာ္မွတ္တမ္းအရ ၀မ္းနည္း ေၾကာင္းသ၀ဏ္လႊာေပးပုိ႔ၾကေပသည္။ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား အက်ယ္တ၀င့္ ခ်ီးက်ဴးၾက၏။
ထို႔ေနာက္ (၁၉၅၄)ခုႏွစ္၊ စက္တင္ ဘာလတြင္က်င္းပေသာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံပါလီမန္တြင္လည္းဆရာေတာ္ ဦးဥတ္ၱမ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကို ခ်ီးက်ဴး သတိရေသာ အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ ေျပာ ဆိုၾကေပသည္။
ဆရာေတာ္၏ ပညာဂုဏ္ေက်းဇူး၊ ကိုယ္က်ိဳးမဖက္တိုင္းျပည္အတြက္အနစ္ နာခံခဲ႔ေသာ ဂုဏ္ေက်းဇူး၊ ဘုရားသား ရဟန္းေတာ္ပီပီ သီလ၊ သိက္ၡာတို႔ကို ထိန္းသိမ္းေတာ္မူလ်က္ တရားဓမ္ၼတို႔ကို က်င့္သံုးေတာ္မူေသာ ေက်းဇူး၊ ခႏ္ၲီပါရမီ ကိုေကာင္းစြာျဖင့္ ျဖည့္ေတာ္မူေသာ ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို ရည္မွန္းၿပီးလွ်င္ ကၽြႏု္ပ္သည္ ဤစာေစာင့္ျဖင့္ ႐ိုေသေလး ျမတ္စြာ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ျခင္းျပဳေပသည္။

ရဟန္းတို႔၏အဆင္းလွျခင္းဂုဏ္

လူမ်ိဳးအေပါင္း၊ ႐ုပ္မေကာင္းလည္း
တတ္ေၾကာင္းပညာ၊ အဆင္းသာတည့္
ေက်ာင္းမွာေပ်ာ္မွန္း၊ ရဟန္းတို႔မွာ
သည္းခံပါက၊ အဆင္းလွ၏
ေလာကနီတိပ်ိဳ႕

Source: Google Search

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: