မီဒီယာ ဥပေဒ – ျပန္ၾကားေရး ညႊန္ခ်ဳပ္ ဦးရဲထြဋ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုျခင္း


ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ ဦးရဲထြဋ္

ေမး။     ။ အခုဆိုရင္ မီဒီယာ ဥပေဒတခု ေပၚထြက္လာေအာင္ ဦးရဲထြဋ္တို႔ဘက္က ႀကိဳးစားေနၿပီ ဆိုေတာ့ ဒီဟာ ေပၚေပါက္ လာဖို႔ ဘယ္အခ်ိန္ကတည္းက စီစဥ္ခဲ့တာလဲ၊ ဘာေတြကို ဘယ္လို ဆက္ထိန္းခ်ဳပ္သြားမလဲ။

ေျဖ။     ။ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဒီ မီဒီယာဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စတာ ၂၀၀၈ ကတည္းကပဲ။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အတည္ျပဳလိုက္တဲ့ အခ်ိန္၊ ႏုိင္ငံသားတုိင္းရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးနဲ႔ တာဝန္မ်ား ဆိုတဲ့အခန္းမွာ ၾကည့္လိုက္ရင္ စာေပစိစစ္ေရး ဆိုတာ လံုးဝ ရွိလို႔ မရေတာ့ဘူး၊ သူက ဥပေဒနဲ႔ အညီ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားခြင့္၊ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ စည္းရံုးဖြဲ႕စည္းခြင့္ ရွိရမယ္ ဆိုတာပါၿပီးသား။ အဲဒီမွာကတည္းက ဥပေဒထြက္လာဖို႔အတြက္ ဘာေတြလုပ္မလဲ ဆိုတာကို က်ေနာ္တုိ႔ စဥ္းစားတယ္။ အဲဒီအတြက္ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္ကေန အကူအညီယူသလဲ၊ အကူအညီရသလဲ ဆိုေတာ့ ဂ်ာမနီက ေဖာင္ေဒးရွင္းတခုက အကူအညီေပးတယ္၊ ေနာက္ စင္ကာပူက အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီး ဒီက ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးတင့္ေဆြတို႔ကို လႊတ္တယ္။ အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္တယ္။ အဲဒီမွာ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြမွာ ဘယ္လိုရွိတယ္၊ အာဆီယံေတြမွာ ဘယ္လိုရွိတယ္ ဆိုတာကေနစၿပီး ျမန္မာျပည္မွာဆို ဘယ္လိုလုပ္သင့္တယ္ ဆိုတာနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ စခဲ့တယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ အဲဒီဘက္ကို မသြားႏုိင္ခင္မွာ ၁၉၆၂ ဥပေဒထဲကပဲ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ကို လူေတြကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း သိေအာင္၊ အေလ့အက်င့္ ဘယ္လို လုပ္ေပးမလဲလို႔ စဥ္းစားတယ္။ က်ေနာ္တို႔ လုပ္တာ ၂ ခုေပါ့။ တခုက က်ေနာ္တုိ႔လူေတြ သြားေလ့လာတယ္၊ ေနာက္တခု ကေတာ့ ၆၂ ဥပေဒထဲကေနပဲ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ဆြဲထုတ္ၿပီး လူေတြကို က်င့္ေပးတယ္။ ဝန္ႀကီးက ဘာေျပာလဲ ဆိုေတာ့ ၆၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒထဲကပဲ ဝန္ႀကီးကိုေပးထားတာထဲကေန ေျဖေလွ်ာ့ေပးႏုိင္တာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါကို လုပ္မယ္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၀၈ မွာ စၿပီး အျပဳသေဘာဆန္တဲ့ ေဝဖန္မႈေတြကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ခြင့္ျပဳၿပီ ဆိုတဲ့သေဘာ ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက ဂ်ာနယ္ေတြ ခင္ဗ်ားတုိ႔လည္း ေတြ႕မွာပါ။ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေပးလာခဲ့တာ။

တဘက္မွာလည္း ဂ်ာနယ္ထုတ္ခြင့္ေတြလည္း ပိုၿပီး ခ်ထားေပးခဲ့တယ္။ သေဘာကေတာ့ တိက်တဲ့ အေလ့အက်င့္ေတြ မလုပ္ေပးႏုိင္ခင္မွာ ဂ်ာနယ္ေတြကို ဒီအေလ့အက်င့္ ရေစခ်င္တဲ့ သေဘာေပါ့။ New Generation ေတြက ဒီအေလ့အက်င့္ ေတြ ရၿပီး ဒါေတြကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း က်င့္သံုးႏုိင္ဖို႔ ရည္ရြယ္တာပါ။ ေနာက္ပိုင္း အစိုးရသစ္ေပၚလာမယ္၊ မီဒီယာ ဥပေဒ ထြက္ေပၚလာမယ္ ဆိုရင္ ဘာပဲေျပာေျပာ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ Formal Training ေတြ မရွိခဲ့ရင္ေတာင္မွ ဟာမိုနီ ျဖစ္ျဖစ္နဲ႔ သြားႏုိင္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ၿပီး လုပ္တာပါ။

ေနာက္တခုကေတာ့ တတ္ႏုိင္သမွ် ဝန္ႀကီး ဌာနေတြကို သတင္းေတြ ထုတ္ေပးၾကပါ၊ ဂ်ာနယ္ေတြနဲ႔ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးရွိၾကပါ ဆိုတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒါကေတာ့ အရင္အစိုးရ လက္ထက္က အတတ္ႏုိင္ဆံုး ႀကိဳးစားခဲ့တာေတြပဲ။

ဒီဘက္ အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာေတာ့ အေျခခံဥပေဒက အသက္ဝင္ၿပီ၊ သမၼတႀကီးကလည္း သူ႔ရဲ႕ ပထမဆံုး မိန္႔ခြန္းမွာပဲ Democratic Society မွာ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိလို႔ မရဘူးဆိုၿပီး ေျပာခဲ့တယ္ ဆိုကတည္းက က်ေနာ္တို႔ ဒီကိစၥကို အျမန္ဆံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လုပ္ၾကတာပါ။

အခု လႊတ္ေပးလိုက္ၿပီ ဆိုရင္ ေရးၾကေတာ့မွာ။ အရင္က စာေပစိစစ္ေရးက ထိန္းခဲ့တယ္။ တခ်ိဳ႕ အႏုပညာရွင္ေတြဆို မူးယစ္ေဆးေၾကာင့္ ျပႆနာတက္တာေတြ၊ ေသဆံုးတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြကို အရင္က ေရးခြင့္မေပးခဲ့ဘူး။ ဒါက တဘက္လူကို ကာကြယ္ ခ်င္တာေကာ၊ ေနာက္တခုက အသေရဖ်က္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ ဂ်ာနယ္လစ္ေတြက နားမလည္တာေတြရွိတယ္။ ဘယ္ဟာက အသေရဖ်က္မႈေျမာက္တယ္ ဆိုတာက အစ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ မသိၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ရွာေနတာက တရားရံုးမသြား ဘဲနဲ႔ ၾကားမွာ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္တဲ့ Mechanism တခုကို က်ေနာ္တို႔ ရွာေနတယ္။ ဥပမာ အႏုပညာရွင္ တေယာက္က သူ႔ကို အသေရ ဖ်က္တယ္လို႔ ယူဆၿပီး တရားစြဲခ်င္တယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔က ၾကားထဲက ေခၚညႇိေပးတာမ်ိဳး လုပ္ေပးခ်င္တယ္။ စာနယ္ဇင္းသမားလည္းလာ ညႇိၾက ဆိုတာမ်ိဳး လုပ္ေပးခ်င္တယ္။

ေမး။     ။ အခု စီစဥ္ထားတဲ့ မီဒီယာဥပေဒထဲမွာ အခန္း ၁၀ ခန္းပါတာေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီထဲမွာ စာနယ္ဇင္းသမားေတြရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ ဆိုတာလည္းပါတယ္။ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံေတြကိုလည္း ေလ့လာထားတယ္ဆိုေတာ့ ဒီမီဒီယာေလာကေန က်ေနာ္တို႔ ဘာေတြမ်ား ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရမလဲ။

ေျဖ။     ။ ဘာေမွ်ာ္လင့္သလဲ ဆိုေတာ့ ပထမဆံုး အားလံုး ေမွ်ာ္လင့္ေနတဲ့ စာေပစိစစ္ေရး ဆိုတာႀကီး မရွိေတာ့ဘူး။ စာေပစိစစ္ေရးသည္ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အဖြဲ႕ပဲ ျဖစ္ေတာ့မယ္။ ေစာင့္ၾကည့္မယ္၊ မူပိုင္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျပႆနာေတြ ျဖစ္လာရင္ ေျဖရင္းေပးမယ္။ ဆိုလိုတာက စာေစာင္တေစာင္၊ စာအုပ္တအုပ္ ထုတ္လိုက္ရင္ က်ေနာ္တို႔ဆီကို သတ္မွတ္ ထားတဲ့ ေစာင္ေရ ပို႔ေပးရမယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆီကေနမွ တဆင့္ ဟိုဘက္မွာလုပ္ေနတဲ့ National Library Law ဆိုတာရွိတယ္။ အဲဒီထဲမွာက အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တုိက္တုိ႔၊ တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တုိက္တုိ႔၊ ေမွာ္ကြန္းတုိက္တို႔ကို သြားမယ္၊ တခ်ိဳ႕က က်ေနာ္တို႔ ဆီမွာ က်န္ခဲ့မယ္။ က်ေနာ္တို႔က တႏွစ္တာ ထုတ္ခဲ့တဲ့စာအုပ္စာရင္းကို ျပဳစုမယ္။ ဒါက အခုလည္း လုပ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ကို ပိုၿပီး စနစ္တက် လုပ္မယ္ေပါ့။ စာရင္းလုပ္ၿပီး ထုတ္မယ္။ ဘယ္စာမူကို ဘယ္သူကေရးတယ္ ဆိုတာ အတိအက် ျပဳစုမယ္။ ေနာင္တခ်ိန္မွာ ဘယ္သူ႔ဟာကို ဘယ္သူက ကူးခ်ပါတယ္ ဆုိတာမ်ိဳး ျဖစ္လာရင္ က်ေနာ္တို႔က ဒါနဲ႔ ရွင္းမယ္။

သူ႔ရဲ႕ ေနာက္တာဝန္ တခုကေတာ့ အဂၤလန္မွာရွိတဲ့ Press Complaints Commission ဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ အတုယူ ထားတယ္။ အဲဒီမွာက ဒီစာမူသည္ တစံုတေယာက္ကို ထိခိုက္တယ္၊ တရားစြဲခ်င္တယ္ ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ပထမဆံုး အဲဒီေကာ္မတီက ညႇိေပးမယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒီေကာ္မတီ နာမည္ကိုေတာင္ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ က်င့္ဝတ္ျမႇင့္တင္ေရး ေကာ္မတီ ဆိုၿပီး သံုးထားတယ္။ ဆိုလိုတာက စာေပစိစစ္ေရး အဖြဲ႕သည္ တားဖို႔ ပိတ္ဖို႔ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ သူသည္ ထိန္းေက်ာင္းေပးဖို႔ အဖြဲ႕ ျဖစ္သြားၿပီ။ ခုနကလို ကြန္ပလိန္းေတြ လာမယ္ဆိုရင္ ေျဖရွင္းေပးမယ္။ အရင္တုန္းကလို ကိုတင့္ေဆြ တေယာက္တည္းရဲ႕ သေဘာနဲ႔ လုပ္လို႔ရတဲ့ ေကာ္မတီ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါက်ေနာ္ေျပာတာက မူၾကမ္းကိုတင္ ေျပာတာေနာ္။ လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳၿပီးရင္ေတာ့ ပိုၿပီးေတာ့ ေကာင္းသြားမွာေပါ့။ ဒီေကာ္မတီထဲမွာ စာနယ္ဇင္းကလူေတြပါမယ္၊ လူသိထင္ရွားတဲ့ ဥပေဒ ပညာရွင္ေတြပါမယ္၊ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ကိုယ္စားျပဳသူေတြပါမယ္။

ေမး။     ။ စိစစ္ေရး မရွိေတာ့ဘူးဆိုေတာ့ သေဘာက သတင္းေတြကို စာဖတ္သူေတြက ၁ ပတ္ေစာင့္စရာ မလိုေတာ့ဘူး ဆိုတဲ့ သေဘာလား။

ေျဖ။     ။ ဘာမွ ေစာင့္စရာ မလိုေတာ့ဘူးေလ။ ကိုယ့္တာဝန္ယူကိုယ္ထုတ္ရံုပဲ။

ေမး။     ။ ဒါဆို ေန႔စဥ္သတင္းစာေတြေကာ ထြက္လာႏုိင္စရာ ရွိမလား။

ေျဖ။     ။ သတင္းစာေတြ ထြက္လာႏုိင္တာေပါ့။ ေျပာရရင္ ထုတ္ေဝစာ မွန္သမွ်ကို က်ေနာ္တို႔က သတင္းစာလည္း မခြဲဘူး၊ ဂ်ာနယ္လည္း မခြဲဘူး။ ထုတ္ေဝစာသည္ ထုတ္ေဝစာပဲ။ ဒါက ျဖစ္သြားမွာပါ။ ျဖစ္လာေတာ့မွာပါ။ အခုဟာက ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရံုးကို ပို႔တယ္၊ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရံုးက လိုတာေတြျဖည့္မယ္။ အဲဒါကိုမွ ဒုတိယအႀကိမ္ မူၾကမ္းထပ္ေရးမယ္။ ဒီဘက္က အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲေတြက အႀကံျပဳခ်က္ေတြကိုလည္း ထပ္ေပါင္းမယ္။ ၿပီးမွ အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ အတည္ျပဳခ်က္ကို ယူရမွာေပါ့။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေျပာၾကတယ္။ ဒီမီဒီယာဥပေဒႀကီးကို ေရးတဲ့ေနရာမွာ စာနယ္ဇင္းသမားေတြရဲ႕ အႀကံျပဳခ်က္ေတြကို မယူဘူး ဆုိတာမ်ိဳးေပါ့။ တကယ္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ၂၀၀၈ ကစၿပီး ႏုိင္ငံျခားေတြမွာ သြားေလ့လာတာ ရွိသလို ျပည္တြင္းမွာလည္း လြတ္လပ္ခြင့္ တခ်ိဳ႕ေပးလိုက္ေတာ့ စာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ထြက္လာတာေတြ႕ရတယ္။ ဆရာေမာင္ဝံသတို႔၊ ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္ညိဳ၊ ဆရာႀကီးဖိုးေသာၾကာ တို႔ေရးခဲ့တဲ့ မီဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့၊ သတင္းစာပညာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ အကုန္လံုးကို က်ေနာ္တို႔က စုေဆာင္းတယ္။ ၿပီးမွ က်ေနာ့္ရဲ႕တာဝန္က ေနာင္မွာ သံုးသင့္တယ္ ဆိုတာေတြကို ထုတ္ႏုတ္ၿပီး ဝန္ႀကီးကို တင္ျပတယ္။ ဝန္ႀကီးက ဒါကို ျပန္သံုးသပ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီဥပေဒကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္တဲ့ေနရာမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကေနၿပီး အတည္ျပဳၿပီးရင္ ဒါကို အျပည့္အစံု ႏုိင္ငံေတာ္ျပန္တမ္းထဲကို ထည့္ေပးရတယ္။ ဒီျပန္တမ္းကို ဘယ္သူမဆို ဝယ္လုိ႔ရတယ္။ မဝယ္ႏုိင္ရင္လည္း ျပန္ၾကားေရးက စာၾကည့္တုိက္ေတြမွာ ဘယ္သူမဆို ဖတ္လို႔ရတယ္။

ဒီေတာ့ ဒီဥပေဒၾကမ္းအဆင့္မွာတင္ လူေတြအားလံုး ေလ့လာႏုိင္တယ္။ ၿပီးရင္ ကိုယ္ျပင္ခ်င္ရင္ ကိုယ့္ရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ကေန တဆင့္ ႏုိင္ငံျခားေတြမွာလိုေပါ့ဗ်ာ … ျပင္ဆင္ဖို႔ တင္သြင္းႏုိင္တယ္။ ဘာလို႔ ဒါေတြကို ေျပာသလဲ ဆိုရင္ ဒီဥပေဒၾကမ္းကို က်ေနာ္တို႔ဟာ ဘယ္သူ႔ကိုမွ မတုိင္ပင္ဘဲ လုပ္တာမဟုတ္ဘူး ဆိုတာ သိေစခ်င္လို႔ပဲ။ ဒါေပမယ့္ အခု အခ်ိန္မွာ ဒီဥပေဒၾကမ္းကို အားလံုးသိေအာင္ခ်ျပလို႔ မရေသးဘူးဆိုတာက အခု လႊတ္ေတာ္ကို မတင္ခင္မွာ၊ ဒီ Process မွာ က်ေနာ္တို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ တင္ၿပီးသြားတဲ့အခ်ိန္က်ရင္ မီဒီယာသမားေတြလည္း ဖတ္ၾကည့္ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီမွာ ျပင္ခ်င္ရင္ သူတို႔နဲ႔ ေတြ႕ေနတဲ့ ေရးရာေကာ္မတီေတြကေန တဆင့္ ေျပာလို႔ရတာပဲ။ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီေတြကို စာေရးၿပီး ေျပာလို႔ရတယ္။

ေမး။     ။ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေကာ ဘာေတြ လုပ္ဖို႔ ရွိလဲ။

ေျဖ။     ။ အဲဒါေတြလည္း ျပင္ေနပါတယ္။ အခုဆိုလည္း ေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ သူတို႔ရဲ႕ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္ေတြ ကအစ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းေနပါၿပီ။ ဆုိလိုတာက အရင္ကလိုပဲ အစိုးရရဲ႕ အာေဘာ္ကိုပဲ တဖက္သက္ေျပာမေနဘဲ ျပည္သူေတြသိခ်င္တာေတြ၊ လိုလားခ်က္ေတြကိုပါ တင္ျပတဲ့ အျမင္ေတြလည္း ဒီေပၚမွာ ပါလာရမွာပါ။

ေမး။     ။ တကယ္လို႔သာ ေန႔စဥ္သတင္းစာေတြ ခ်ေပးမယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုလူေတြကို ခ်ေပးမွာလဲ။ ၾကားရတဲ့ သတင္းေတြ အရေတာ့ ဟိုလူ႔ေတာ့ ခ်ေပးလိမ့္မယ္၊ ဒီလူေတာ့ မခ်ေပးဘူး ဆိုတာမ်ိဳး ရွိမလား။ ဥပမာ – Printer ရွိတဲ့သူပဲ ေပးမယ္၊ ဘယ္ေလာက္ အဆင့္အတန္းရွိတဲ့သူပဲ ေပးမယ္၊ ဘယ္လို Capacity ရွိတဲ့သူ ေပးမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။

ေျဖ။     ။ အဲဒီလိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပးလိုက္တဲ့ ပံုႏွိပ္ဥပေဒထဲမွာ ပါလာမယ့္ အခ်က္အလက္ ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ လုပ္ႏုိင္မယ္ ဆိုရင္ ထုတ္ေဝခြင့္ရမွာပါ။ က်ေနာ္တို႔သြားေနတာက ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို သြားေနၾကတာ ဆိုေတာ့ ဟိုလူ႔ကိုမွ ေပးမယ္၊ ဒီလူ႔ပဲ ေပးမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ခရိုနီ ျဖစ္သြားမွာေပါ့။ စာအုပ္တအုပ္ကို ထုတ္ခ်င္တယ္ ဆိုရင္ ဘယ္လိုအခ်က္အလက္ေတြ လိုက္နာရမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးပဲ သတ္မွတ္မွာပါ။

ေမး။     ။ ဒါဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ဧရာဝတီက လာေလွ်ာက္ခ်င္တယ္ဆိုရင္လည္း ရတယ္ေပါ့။

ေျဖ။     ။ ရတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ လႊတ္ေတာ္မွာ ဘယ္လိုဆံုးျဖတ္မယ္၊ ဥပမာ – ျပည္တြင္းႏုိင္ငံသား ျဖစ္ရမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတာ့ ထြက္မလာေသးဘူးေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာကေတာ့ လက္သင့္ရာေပးမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတာ့ မရွိေသးပါဘူး။ ဒါက က်ေနာ္တို႔ သြားမယ့္ စနစ္နဲ႔လည္း မကိုက္ဘူးေလ။ ဟိုတုန္းကေတာ့ဗ်ာ လိုင္စင္ထုတ္ေပးတာကို အရမ္း တင္းက်ပ္ထား တာကိုး။ တကယ္က်ေတာ့ လိုင္စင္ကို ကန္႔သတ္ထားတာကကို ဆင္ဆာ တမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္ဗ်။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူေတြက လိုင္စင္ငွားရတာေတြ ဘာေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၈ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ လိုင္စင္ငွားတာ သိပ္မရွိေတာ့ပါဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ လုပ္ၾကတာမ်ားတယ္။ ဝန္ႀကီးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက တကယ္လုပ္တဲ့သူပဲ တကယ္ရ ဆိုတဲ့မူကို သြားခ်င္တာေလ။ ဒါေၾကာင့္ တျခားသူရဲ႕ နာမည္နဲ႔ဆိုရင္လည္း ေခၚၿပီး နာမည္ေျပာင္းခိုင္းလိုက္တယ္။ ဒါကေတာ့ ၆၂ ခုႏွစ္ဥပေဒအရ ဒီေလာက္ပဲ လုပ္လို႔ရတယ္ေလ။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဒါေတြၿပီးသြားၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ မီဒီယာ Environment ေကာ၊ မီဒီယာ Landscape ေကာ လံုးဝ ေျပာင္းသြားေတာ့မွာပါ။ အဲဒီမွာ က်ေနာ္ထင္တယ္ ျပႆနာက က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ မရွိေတာ့ဘူး။ အခု ျပည္တြင္းက စာနယ္ဇင္းသမားေတြ ဆီမွာ ေရာက္သြားေတာ့မယ္။ သူတို႔ ၿပိဳင္ၾကရေတာ့မယ္။ ဒါကို သူတို႔ ရင္ဆိုင္ရမယ္။ သူတို႔ေရးတာကို သူတို႔ တာဝန္ယူၾကရ ေတာ့မယ္။

ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ ဦးရဲထြဋ္

ေမး။     ။ တခ်ိဳ႕ ေျပာေနၾကတာက ဒီ မီဒီယာ ဥပေဒ ၿပီးသြားရင္ စာနယ္ဇင္းသမားရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ကို ကာကြယ္ေပးမႈ နည္းသြားမယ္၊ ထစ္ခနဲရွိ တရားစြဲတာေတြ ပိုမ်ားလာမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ အဲဒါ ဟုတ္သလား။

ေျဖ။     ။ စာနယ္ဇင္းသမားရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးဆိုတာ တခန္းပါပါတယ္။ ပိုၿပီး တရားစြဲဖို႔ လြယ္လာမယ္ ဆိုတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ အသေရဖ်က္မႈ ဆိုတာနဲ႔ စြဲမယ္ ဆိုပါေတာ့၊ အသေရဖ်က္မႈ မေျမာက္တဲ့ အခ်က္ ၅ ခ်က္ရွိတယ္။ ကင္းလြြတ္ခြင့္ ၁ ဆိုရင္ တစံု တေယာက္ရဲ႕ ေရးသားခ်က္က အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ထိခိုက္ေစတယ္လို႔ ေထာက္ျပျခင္းသည္ အသေရဖ်က္မႈ မေျမာက္ဘူး။ ဒါ က်ေနာ္က ဥပေဒစကားေတာ့ အတိအက် မမွတ္မိဘူးေပါ့ေလ။ ဒါကေတာ့ အေၾကာင္းခ်င္းရာ ျပႆနာပါ။ အရင္တုန္းကလို စာေပစိစစ္ေရးကပဲ မထည့္၊ မထည့္ ဆိုတာေတာ့ လံုးဝ မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ တရားစြဲတာမ်ိဳးကေတာ့ ဗ်ာ အေမရိကားမွာလည္း ရွိတာပဲ၊ ယိုးဒယားမွာလည္း စြဲတာပဲ။ အသေရဖ်က္မႈနဲ႔ စြဲတယ္ဆိုတာမ်ိဳးကေတာ့ ရွိမွာပဲ။ တရားရံုးမွာ ရွင္းၾကေပါ့။ သုိ႔ေသာ္ က်ေနာ္တို႔က ဘာ အဆင့္တခုကို ထည့္ေပးထားလည္း ဆိုရင္ တရားရံုးမသြားခင္ ႀကိဳညႇိ ေပးမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။

ေမး။     ။ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ဘာသာစကားေတြနဲ႔ ထုတ္တာမ်ိဳး ရွိလာခဲ့မယ္ ဆိုရင္ေကာ ဘယ္လိုသြားမလဲ။

ေျဖ။     ။ သူတို႔လည္း ထုတ္ၾကေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ အားလံုးကို ထုိင္ၾကည့္ေနမွာ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ေတြက ဥပမာ – ကရင္ဘာသာနဲ႔ ထုတ္မယ္၊ ရွမ္းဘာသာနဲ႔ ထုတ္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ စာဖတ္ပရိသတ္ထဲကပဲ ကြန္ပလိန္းလုပ္လာတာေတြ ရွိမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ျပန္ၾကည့္မွာေပါ့။ ဒီေထာင္ခ်ီတဲ့ ထုတ္ေဝမႈေတြကို ဆင္ဆာလုပ္ဖို႔လည္း က်ေနာ္တို႔ အေနနဲ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးေလ။ ခုနကေျပာသလိုေပါ့ ေထာင္ခ်ီရွိလာမယ္၊ သူတို႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရမယ္၊ အဲဒီအထဲကမွ ပရိသတ္က အဆင့္အတန္းမရွိဘူး ထင္တာေတြက သူ႔ဘာသာသူ က်န္ခဲ့မယ္။ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္လုပ္လာႏုိင္မလဲ၊ အခ်ိန္နဲ႔ သူ႔အရည္အေသြးက စကား ေျပာသြားမွာပဲ။

ေမး။     ။ ဒါဆို ႀကီး ငါးႀကီးေလာက္၊ ႀကီး ေလးႀကီးေလာက္ပဲ က်န္ခဲ့မယ္ထင္တယ္။

ေျဖ။     ။ ဒါေပါ့၊ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္အျမင္ေျပာရရင္ေတာ့ … ဒါက ဥပေဒနဲ႔ေတာ့ မဆုိင္ပါဘူး၊ က်ေနာ့္ တေယာက္တည္း အျမင္ ေျပာရရင္ေတာ့ စာနယ္ဇင္းေတြ သိပ္နည္းသြားတာေတာ့ မႀကိဳက္ဘူးဗ်။

ေမး။     ။ VOA တို႔၊ BBC တို႔၊ RFA တို႔ အခြဲေတြဖြင့္ဖို႔ ၾကားေနတယ္။ အဲဒါေတြေကာ လက္ခံဖို႔ရွိလား။

ေျဖ။     ။ ဒါကိုေတာ့ အခုအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တုိ႔ မေျပာႏုိင္ေသးဘူး။ လာခ်င္တယ္၊ စိတ္ဝင္စားတယ္လို႔ ႏႈတ္နဲ႔ ေျပာေနတာေတြေတာ့ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြကေတာ့ ေနာက္မွ လူႀကီးေတြ စဥ္းစားလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။

ေမး။     ။ မီဒီယာဥပေဒက ပံုႏွိပ္အတြက္ပဲ သီးသန္႔ဆိုေတာ့ အြန္လိုင္းလည္းမပါဘူးေလ။ ဧရာဝတီလို အြန္လိုင္းလုပ္ေနတဲ့ မီဒီယာေတြဆိုရင္ အီလက္ထရြန္နစ္ ဥပေဒ ဆိုတာနဲ႔ ၿငိစြန္းေနတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္ဆိုေတာ့ ဒါေတြကို ဒီလူေတြက ဘယ္လို ေရွာင္ရမလဲ ဆိုတာသိခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။     ။ က်ေနာ္ထင္တယ္ေလ၊ က်ေနာ္တုိ႔ အခုေတာ့ အသံလႊင့္မီဒီယာကို ျပန္ၿပီး သံုးသပ္ေနပါတယ္။ ပံုႏွိပ္မီဒီယာကို ဘာလို႔ စကိုင္လဲဆိုေတာ့ ဒီပံုႏွိပ္မီဒီယာက လူမ်ားစုနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒါကို အရင္ဆံုး လုပ္လိုက္တာပါ။ ဒါေပမယ့္ တဘက္မွာလည္း အသံလႊင့္ မီဒီယာက ရွိေနတယ္။ အသံလႊင့္မီဒီယာ ဆိုတဲ့အထဲမွာ New Media ဆိုတာကလည္း အက်ံဳးဝင္ေနျပန္ေရာ။ အစကေတာ့ ဒီ မီဒီယာေတြကို ဆက္သြယ္ေရး၊ စာတိုက္နဲ႔ ေၾကးနန္းက တာဝန္ယူခဲ့တာကိုး။ အဲဒီအထဲကမွ က်ေနာ္တို႔ ဘာေတြ ျပန္ၿပီး ယူလို႔ရမလဲ ဆိုတာကို ျပန္သံုးသပ္တာပါ။ ဒါကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ေဆြးေႏြးရဦးမယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေတာင္ ျပန္ျပင္ဖို႔ လိုအပ္တာေတြ ၄၀၀ ေလာက္ရွိေသးတာ ဆိုေတာ့ ဒါေတြက ေတာ္ေတာ္ လုပ္ရဦးမယ္။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြကလည္း ဥပေဒမျပင္ႏုိင္ေသးခင္ က်ေနာ္တို႔ ဝန္ႀကီး လုပ္ေနသလိုပဲ ေပးထားတဲ့ ဥပေဒထဲကေနပဲ ခြင့္ျပဳေနလို႔ ရမယ့္ ကိစၥေတြ ရွိမယ္ထင္တယ္။ က်ေနာ္ထင္တယ္ ေရွ႕မွာေတာ့ အီလက္ထရြန္နစ္ ဥပေဒအရ အေရး ယူတာေတြ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ ထင္တယ္ဗ်။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္တို႔ ဘေလာ့ဂ္ေတြကို ဖြင့္ေပးလိုက္တာေပါ့။ လူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ထိေတြ႕လာၿပီေလ။

ေမး။     ။ ဒါဆိုရင္ အဲဒါေတြ ျမန္ဖို႔တို႔၊ လြယ္ကူလာဖို႔ ဆိုတာေတြေကာ ဘယ္လိုလုပ္ေပးမယ္။

ေျဖ။     ။ အဲဒါကေတာ့ ဆက္သြယ္ေရးလည္း လုပ္ေနတာပဲ။ သူ႔မွာလည္း အၿမဲ အေျပာအဆိုခံေနရတာ။ လူေတြကလည္း အရင္ကလိုပဲ အစိုးရကို အၿမဲ သံသယနဲ႔ ၾကည့္ေနေတာ့ သူ႔ဘာသာေႏွးရင္လည္း ဘယ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္တာလဲ ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္ၾကတယ္ဗ်။ က်ေနာ္တို႔ဟာ အရင္လူေတြျဖစ္ေနေပမယ့္ အခု စနစ္ေျပာင္းသြားၿပီ၊ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနၾကတာ ေႏွးဖို႔ လုပ္ေနၾကတာ မဟုတ္ဘူး၊ အဆင္ေျပဖို႔ပဲ။ က်ေနာ္ဆို အခု စာၾကည့္တုိက္ဥပေဒ လုပ္ေနတယ္၊ ဝန္ႀကီးက ဘာေျပာလဲ ဆိုရင္ မင္းတို႔လုပ္ေနတာဟာ စာၾကည့္တိုက္ေတြ မ်ားမ်ား ထူေထာင္ဖို႔ပဲျဖစ္ရမယ္၊ ထူေထာင္ဖို႔ကို ခက္တဲ့ဥပေဒ မျဖစ္ရဘူးလို႔ ေျပာတာ။ စည္းနဲ႔ ေဘာင္နဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔ လုပ္ရမယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ၁၉၆၂ ဝန္းက်င္ကေတာ့ လံုၿခံဳေရးကို ဦးစားေပးတဲ့အခါက်ေတာ့ ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ ရွိခဲ့တာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါက မရွိသင့္ဘူးလားဆိုေတာ့ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါကေတာ့ လိုေကာင္း လိုမွာေပါ့ဗ်ာ။ လမ္းေလွ်ာက္တတ္ခါစ ဆိုေတာ့ တြဲေနရေသးတဲ့ သေဘာေပါ့။ အခုေတာ့ လႊတ္ေပးရမယ့္ အခ်ိန္ေရာက္ၿပီ ဆိုရင္ လႊတ္ေပး ရေတာ့မွာေပါ့။ ဆက္သြယ္ေရးကလည္း အင္တာနက္ ေကာင္းတယ္ ဆိုၿပီး ခ်ီးက်ဴးတာပဲ ခံခ်င္မွာေပါ့ဗ်ာ။ နည္းပညာ ျပႆနာလည္း ရွိမွာေပါ့။ ရတာေလးပဲ ဝယ္လုပ္ရတဲ့ အေနအထား ရွိေနတာကိုး။

ေမး။     ။ တကယ္လို႔မ်ား ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာေတြ ေကာင္းလာခဲ့ရင္ မေလးရွားႏိုင္ငံက မေလးရွားဂီနီလိုမ်ိဳး တရားဝင္ သတင္း ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြကို ခြင့္ျပဳတာမ်ိဳး မီဒီယာေတြကို လုပ္ခြင့္ ေပးလာႏုိင္မလား။

ေျဖ။     ။ ျဖစ္လာႏုိင္တာေပါ့။ ဒါေတြက တခ်ိန္က်ရင္ ျဖစ္လာမွာပါ။ ပိတ္တဲ့ေခတ္မွ မဟုတ္ေတာ့ဘဲဗ်ာ။ တကယ္ဆိုရင္ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြက လာၿပီး ဖိုင္ဘာလိုင္းေတြဘာေတြ ေဆာက္ေပးဖို႔ လိုတယ္ဗ်။ ဂိတ္ေဝးေတြ မ်ားမ်ား လုပ္ေပးမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ကူညီေပးသင့္တယ္ဗ်။ က်ေနာ္တို႔မွာက ဒီ တံခါး တေပါက္ပဲ ရွိတယ္ဗ်ာ။ ဒီတံခါး တေပါက္မွာ လူ ၁၀၀၊ ၂၀၀ ေလာက္ လာၿပံဳတိုးေနေတာ့ ဘယ္လြယ္မလဲဗ်။ က်ေနာ္တို႔ကို တံခါးဖြင့္ဖို႔ပဲ ေျပာေနတာ၊ တကယ္ဆို တံခါးေပါက္ေတြ အမ်ားႀကီး လာေဖာက္ေပးဖို႔ လိုတယ္ဗ်။ က်ေနာ္တုိ႔ကုိ ဖြင့္ေစခ်င္ရင္ ဖြင့္ဖို႔ပဲ မေျပာနဲ႔ တံခါးေတြလာေဖာက္ေပး၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း တံခါးေပါက္ေတြ ေဖာက္တတ္ေအာင္ လာသင္ေပး အဲဒီလိုုပဲ ေျပာခ်င္တယ္။

ေမး။     ။ ေနာက္တခုက Exile မီဒီယာလို႔ ေခၚၾကတယ္၊ Dissident မီဒီယာလို႔ ေခၚၾကတဲ့ ဧရာဝတီ အပါအဝင္ မီဒီယာ ေတြကို ဘယ္လိုျမင္လဲ။

ေျဖ။     ။ တခ်ိန္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း က်ေနာ္တုိ႔ကို အထင္မွားေနတယ္၊ က်ေနာ္တုိ႔ဘက္ကလည္း ခင္ဗ်ားတုိ႔ကို တဘက္သက္ပဲ အထင္လြဲေနတယ္၊ စြတ္စြဲေနတယ္ဆိုၿပီး ဒီလိုပဲ ျမင္ခဲ့ၾကတာကိုးဗ်။ က်ေနာ္တုိ႔ကိုဆို ေျပာင္းလဲဖို႔ ဆႏၵ မရွိဘူး၊ အာဏာကို ဖက္တြယ္ထားခ်င္တယ္ ဆိုၿပီး ျမင္ခဲ့တာ။ တကယ္က်ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔လည္း ေျပာင္းဖို႔ ဆႏၵရွိခဲ့ ၾကတာပဲ။ အခုေတာ့ ဒီအေျခအေနမွာ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ နားလည္သြားၿပီ ယူဆတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ျပည္ေျပးမီဒီယာလို႔လည္း မေျပာေတာ့ဘူး၊ Dissident မီဒီယာလို႔လည္း မေခၚေတာ့ဘူး။ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း ဒီမိုကေရစီ ရခ်င္လို႔ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္၊ က်ေနာ္တုိ႔လည္း ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီ သြားဖို႔ လမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကတယ္။ အရင္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားတုိ႔ လမ္းေၾကာင္းကို က်ေနာ္တုိ႔က အထင္မွားသလို၊ က်ေနာ္တုိ႔ လမ္းေၾကာင္းကိုလည္း ခင္ဗ်ားတို႔က အထင္မွားခဲ့ၾကတယ္။ အခုေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ေလ ခင္ဗ်ားတို႔နဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ အားလံုး ဆံုမွတ္တခုကို ေရာက္ခဲ့ၾကၿပီ။ ဒီေတာ့ ဘာမွသိပ္ၿပီး ေျပာဆိုေနစရာ အေၾကာင္းမရွိေတာ့ဘူး။ တကယ္လို႔ ခင္ဗ်ားတို႔ ေရးတာ မွားတယ္ထင္ရင္လည္း အခုဆို လမ္းေၾကာင္းပြင့္ေနၿပီဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က လွမ္းေျပာမွာပဲ။ ခင္ဗ်ားတို႔ အေနနဲ႔လည္း သိခ်င္ရင္ လွမ္းေမးလုိက္လို႔ရတာပဲ။

က်ေနာ္တုိ႔ လူႀကီးေတြက သြန္သင္ခဲ့လို႔လည္း အခုလို ျဖစ္တာဗ်။ တကယ္ဆို ဒါႀကီးကို သြားခ်င္ေနတာ ၂၀၀၃၊ ၂၀၀၄ ေလာက္ ကတည္းကပဲ။ တိန္႔ေရွာင္ဖိန္ စကားတခုရွိတယ္မဟုတ္လား ေခ်ာင္းကိုျဖတ္ခ်င္ရင္ ေျခေထာက္နဲ႔ အတိမ္အနက္ကို စမ္းစမ္းၿပီးမွ ေလွ်ာက္ရသလိုပဲ က်ေနာ္တို႔လည္း ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကတာပဲ။ အဲဒီလို ေလွ်ာက္တဲ့ေနရာမွာ က်ေနာ္တုိ႔ ဘက္က အစိုးရိမ္လြန္ကဲမႈေတြ၊ ေၾကာင့္က်မႈေတြ မ်ားခဲ့လို႔ မွားခဲ့တာေတြ ရွိေကာင္းရွိမယ္ဗ်။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔သြားခဲ့တာ ဟိုဘက္ကမ္း ေရာက္ဖို႔ သြားခဲ့တာဗ်၊ ဒီဘက္ကမ္းမွာ က်န္ေနခဲ့ဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း သြားခဲ့ၾကတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ားတို႔က ဟိုဘက္ကမ္းကို အရင္ေရာက္တာ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ က်ေနာ္တို႔က အခုမွ ေရာက္တာ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သို႔ေသာ္ အခုေတာ့ တေနရာမွာ က်ေနာ္တုိ႔ ဆံုမိၿပီဗ်။

တခ်ိဳ႕ဟာေတြက စကားလံုး အသံုးအႏႈန္းေၾကာင့္ အခက္အခဲျဖစ္ေနတာေတြ ရွိတယ္ဗ်။ ဥပမာဗ်ာ Opposition ကို က်ေနာ္တုိ႔ အတုိက္အခံလို႔ သံုးၾကတယ္၊ ဒါေပမယ့္ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာဆိုရင္ အတုိက္အခံက အစိုးရ လုပ္သမွ် အတုိက္အခံ လုပ္ေန ၾကတာေလ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္ငံမွာက်ေတာ့ အတုိက္အခံလို႔ သံုးလိုက္ရင္ ဆန္႔က်င္တာႀကီး ျဖစ္ေနတာေပါ့ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီစကားလံုးကိုေတာင္ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္တယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေတာင္ လူနည္းစုပါတီေတြကို အတုိက္အခံလို႔သံုးတယ္၊ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီမိုကေရစီ လိုလားတဲ့ ပါတီလို႔ သံုးၾကတာရွိတယ္။ အဲဒီလို ေျပာလိုက္ေတာ့ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးကေကာ ဒီမိုကေရစီ မလုိလားဘူးလား၊ သူလည္း လိုလားလို႔ လႊတ္ေတာ္ထဲ ဝင္တာေလ။ ဒီလို အေခၚအေဝၚေလးေတြက သာမန္လို႔ ေျပာႏုိင္ေပမယ့္ တကယ့္တကယ္က် ရွင္းရခက္တာေတြ ရွိတယ္။

ေမး။     ။ ဆံုမွတ္တခုကို ေရာက္ၿပီလို႔ ဦးရဲထြဋ္က ေျပာလိုက္ေတာ့ ျပည္တြင္းေကာ၊ ျပည္ပေကာ မီဒီယာသမားေတြ အားလံုး သတင္းယူရတာ အခက္အခဲ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုခ်င္တာလား။

ေျဖ။     ။ ဟုတ္တယ္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ လူေတြက မီဒီယာကိုပဲ အားကိုးၿပီး သတင္းအခ်က္အလက္ ယူရတာဆိုေတာ့ မီဒီယာက အေရးႀကီးတယ္။ မီဒီယာဘက္က ဘက္စံုေထာင့္စံု ေပးဖို႔လိုတယ္ဗ်။

ေမး။     ။ ေနာက္ပိုင္းမီဒီယာေတြကို ဖြင့္ေပးလိုက္ေတာ့မယ္ ဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ ဌာနဆိုင္ရာေတြ ဘက္က သတင္းအခ်က္ အလက္ ေတြကို ပိတ္ထားတာမ်ိဳး ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။

ေျဖ။     ။ မွန္တယ္၊ ဒါလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ေက်ာ္လႊားဖို႔ ခက္ေနတဲ့ အခ်က္တခ်က္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ဝန္ႀကီးရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈေၾကာင့္ပဲ ဌာနဆိုင္ရာ အားလံုးလိုလိုမွာ ေျပာေရးဆိုခြင့္ အဖြဲ႕ေတြ ဖြဲ႕ေနတာရွိေနပါၿပီ။ ဖုန္းနံပါတ္ေတြကိုလည္း ေတာင္းထားၿပီ။ စံုလာၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အားလံုးသိေအာင္ ထုတ္ျပန္မွာပါ။ အခုလည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိေနၾကပါၿပီ။ ႏိုင္ငံေတာ္ျပန္တမ္း ထဲမွာေတာ့ ဒီအဖြဲ႕ေတြ ဖြဲ႕ၾကဖို႔ကို ထည့္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလို ဖြဲ႕လိုက္ရံုနဲ႔ ဒီအခက္အခဲႀကီး ေက်ာ္ျဖတ္ႏုိင္ၿပီလားဆိုေတာ့ မဟုတ္ေသးဘူးဗ်။ စိတ္ဓာတ္အခံက လိုေနေသးတယ္။

အရင္တုန္းက မီဒီယာကို ေျဖလိုက္လို႔ မွားသြားရင္ သူတို႔ရဲ႕ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း ထိခိုက္မယ္ဆိုတဲ့ စနစ္တခုေအာက္မွာ ေနခဲ့တဲ့ သူေတြ အေနနဲ႔ အခုအခ်ိန္မွာ ခ်က္ခ်င္း လိုအပ္တာေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ အကုန္လံုး ေျပာရဲမလဲ။ အခ်ိန္ေတာ့ ယူရမွာပဲ။ ဆုိလိုတာက မေျပာနဲ႔လို႔ ပိတ္ထားလို႔ မေျပာၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ ပင္ကိုယ္သဘာဝကိုက အင္မတန္သတိထားခဲ့တဲ့ ေနရာမွာ ေနခဲ့လို႔ကို ေျပာဖို႔ ဝန္ေလးေနတာ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္တခုက ဘယ္ဟာကို ေျပာသင့္တယ္၊ ဘယ္ဟာကို ဘယ္လို ေျပာရမယ္ ဆိုတဲ့ ေျပာဖို႔ Guideline ေတြလည္း လိုတယ္။ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ဌာနဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းေတြ အတြက္ PR (Public Relations) ထရိန္နင္ တခုလုပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ ဘယ္လိုေမးရင္ ဘယ္လိုေျဖရမလဲ၊ မီဒီယာနဲ႔ ဆက္ဆံရင္ ဘာေတြကို ဂရုျပဳရမလဲ ဆိုတာေတြေပါ့။ ေထာင္ေခ်ာက္ေတြကို ဘယ္လိုေရွာင္မလဲ၊ မီဒီယာေတြကို ေစာ္ကားသလို မျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုေရွာင္မလဲ ဆိုတာကအစေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ခ်က္ခ်င္းႀကီး ျဖစ္မလာဘူးဗ်။ ေက်ာ္လႊားရမယ့္ စိတ္အခံေတြက ရွိေနေသးတယ္။ လုပ္ေတာ့ လုပ္ရမွာေပါ့ဗ်ာ။

ေမး။     ။ အာဆီယံနဲ႔ ေဒသတြင္း မီဒီယာေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပီးေျပာမယ္ဆိုရင္ ေနာက္ ၅ ႏွစ္မွာ ျမန္မာမီဒီယာရဲ႕ အခန္းက႑ ဘယ္လို ျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆလဲ။

ေျဖ။     ။ က်ေနာ္ထင္တယ္ေလ၊ က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာမီဒီယာက အာဆီယံ မီဒီယာေတြထဲမွာ စံနမူနာ တခုျဖစ္လာလိမ့္မယ္ဗ်။ အခုဆိုရင္ပဲ ၾကည့္ေလ။ စင္ကာပူမွာဆိုရင္ အတုိက္အခံအေၾကာင္း မ်က္ႏွာဖံုးတင္လို႔ မရဘူး။ မေလးရွားမွာ ဆိုလည္း ဒီလိုပဲ။ အခုပင္လွ်င္ ၾကည့္လိုက္၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ဖိလစ္ပိုင္ကို က်ေနာ္မေျပာပါဘူး၊ စင္ကာပူ၊ မေလးရွား၊ လာအို တို႔ထက္ က်ေနာ္တုိ႔ သာေနၿပီ။ ေနာင္ဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔က စံနမူနာ ျဖစ္လာမယ္လို႔ က်ေနာ္ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ ဒီေတာ့ ခင္ဗ်ားကို က်ေနာ္က ျပန္ေမး ခ်င္တယ္။ အာဆီယံ ႏုိင္ငံေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ မွာ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတာ ဘာဆိုၿပီး ေျပာေနေပမယ့္ လူ႔အခြင့္ အေရး ျပႆနာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျမန္မာ Issue ေနာက္မွာ ပုန္းေနခဲ့ၾကတယ္။ အခုဆိုရင္ သြားၿပီ၊ ျမန္မာ Issue ဆိုတာ အာဆီယံမွာ Issue မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အခု ေျပာေနၾကတဲ့ ႏုိင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္တို႔၊ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္တို႔ ဆိုတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စင္ကာပူတို႔၊ ကေမၻာဒီးယားတို႔ ေနာက္ဆံုး ထုိင္းသည္ပင္လွ်င္ ဘယ္လို စဥ္းစားၾကလဲ၊ အရင္ကဆို သူတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပရိသတ္ေရွ႕မွာ ျမန္မာကို လူဆိုးႀကီးလုပ္ၿပီး သူတို႔ေတြက လူ႔အခြင့္အေရးကို ဂရုစိုက္ပါတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး ေျပာခဲ့ၾကတာ မဟုတ္ဘူးလား။ အခုေတာ့ ျမန္မာ Issue ဆိုတာ Issue မဟုတ္ေတာ့ဘူးဗ်။ က်ေနာ္ ဒါပဲ ေျပာခ်င္တယ္။ အေနာက္ႏုိင္ငံက လူေတြက အာဆီယံ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြကို ဘယ္လိုေျပာမလဲ၊ ဘယ္လို ကိုင္တြယ္မလဲ ဆိုတာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတယ္။

Ref: http://burma.irrawaddy.org

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: